20 jul 2007 ~ Hortus Festival, Hortus Botanicus Leiden en Utrecht

Ensemble Widosari zal in juli 2007 traditionele en moderne gamelan (met saxofoon) brengen op dit bijzonder festival met veel klassieke muziek in de Oude Hortus Utrecht en de Hortus Botanicus Leiden.

HORTUSFESTIVAL 2007

Artis natura magistra

20 juli 2007
Oude Hortus, Utrecht

21 juli 2007
Hortus Botanicus, Leiden

Alle voorbereidingen worden getroffen voor de vierde editie van het Hortusfestival. De fascinerende periode aan het begin van de 20ste eeuw die in alle opzichten een stempel drukte op de recente geschiedenis en de moderne wereld speelt een sleutelrol in de zoektocht naar verborgen muzikale schatten. Het festival van 2007 vindt in de muziek een nieuwe, grote gedachte. Het festival vindt plaats van 13 juli t/m 3 augustus 2007.
 

Programma

William Raaijman (saxofoon) en Gamelan ensemble Widosari

- Traditionele gamelanmuziek uit Midden Java
- Kontjerto Tjampoer voor saxofoon en gamelan (Sinta Wullur, 2006)
- composities van de Javaanse componist Ki Nartosabdho (1925-1985)
- Scherzo uit het strijkkwartet in F van Maurice Ravel (1875-1937), gearrangeerd voor Javaanse gamelan (arr. William Raaijman)

Reserveren: vanaf 25 juni  06 16111317 en via de website www.hortusfestival.nl

 

1. Babat Kenceng
Babat Kenceng is een muziekstuk in de stijl van Yogyakarta. De luid klinkende instrumenten staan in dit stuk op de voorgrond: de basis melodie wordt gespeeld op de instrumenten met zes of zeven bronzen toetsen, melodische variaties op de bonang barung en bonang panerus (gongspelen met 12 bronzen keteltjes op een rek) en op twee demung: de grootste toetsinstrumenten, die in dit stuk interlocking patronen spelen (imbal demung, één melodie verdeeld over twee instrumenten). Deze speelstijl wordt bonangan genoemd

2. Bawa Palugon, Ketawang Puspanjala.
Een gezongen solo (bawa) als inleiding tot een 19de eeuwse compositie uit het hof Mangkunagaran te Surakarta, midden Java. De tekst van de Bawa handelt over het streven om een beter mens te worden, De zang mondt uit in een stuk met gamelanorkest (ketawang Puspanjala), waarin de zacht klinkende instrumenten en de zangstemmen een grote rol spelen. De zang in de ketawang gaat over bloemen (puspa) als zinnebeelden

3. Parisuka
Parisuka is een compositie in driedelige maat met tweestemmige koorzang en kanonische melodieën, dat in 1979 gecomponeerd werd door RL. Martopangrawit. Zowel de driedelige maatsoort als de tweestemmige zang in het langzame gedeelte zijn in de traditionele Javaanse muziek ondenkbaar.

4. Ketawang Subakastawa
Dit muziekstuk wordt vaak gespeeld in de wajangvoorstelling, op het moment dat de edele ridder Arjuna met zijn dienaren door een gevaarlijk woud trekt. Arjuna bezint zich op de taak die hem wacht en mediteert. De sfeer is enigszins weemoedig, in het donkere woud schuilt overal gevaar, er wonen reuzen en demonen. Arjuna zal het tegen hen op moeten nemen.

5. Cornish Lancaran
Een compositie van de amerikaanse componist Lou Harrison voor saxofoon en Javaanse gamelan.

Na de pauze:

6. Gending Bandilori
Een klassiek muziekstuk in de stijl van Surakarta.
Dit grotere muziekstuk is een goed voorbeeld van de klassieke hofstijl. Het stuk begint kalm en gedragen en ontwikkeld zich geleidelijk een meer levendige speelstijl.

7. Kontjerto Tjampoer
Compositie van Sinta Wullur (2006)

post_2007_07_Hortus_02

 

Sinta Wullur: "Het woord tjampoer betekent letterlijk door elkaar oftewel gemengd. De titel alleen al is al in een gemengde spelling. Het Italiaanse woord"concerto" wordt uitgesproken in het Nederlands als kontjerto, het Indonesische woord "campur" wordt uitgesproken als tjampoer.  Als ik de titel "Concerto Campur" had genoemd dan zouden de Nederlanders en niet Indonesiërs het verkeerd uitspreken. Van Kontjerto Kampoer tot Tjontjerto Tjampoer. Dit is alleen om te illustreren op welk terrein ik me begeef door deze compositieopdracht aan te gaan. Voor de solo saxofonist William Raaijman wil ik een echt concertachtig virtuoos stuk schrijven waarin de saxofoon goed uitkomt. Voor Ensemble Widosari wil ik een compositie maken met saxofoon waarin ze toch dichtbij de traditie van de Javaanse gamelan blijven.
Ten eerste moet het in cijfernotatie genoteerd worden ten tweede moet het herkenbaar zijn qua ritme en vorm. Kontjerto Tjampoer is geworden zoals ik me voorgenomen heb. De elementen van de traditionele gamelan zijn erin verwerkt en de saxofoon komt solistisch goed uit. De overkoepelende vorm is het idee van de Indiase muziek, improviserend op een drone, tonen van de gamelanmodus verkennend als in de alap van de Indiase raga.  In plaats van de drone op een tampoura is het een klankveld van gamelanmotieven geworden. Later in het snelle deel is het klankveld een echte Javaanse gamelanstructuur geworden waar de diverse instrumenten hun specifieke functies hebben.  Als introductie en coda zijn vocale ruisklanken en geïsoleerde klanken op de gamelan te horen."

 

Widosari
Suhardi Djoyoprasetyo, Renadi Santoso, Harry Willemsen, Wouter Scheen, Wulan Dumatubun, Maarten van den Berg, Melissa Bremmer, Els Erwteman, Sinta Wullur, Michel Ponsioen en Elsje Plantema

 

Biografie Sinta Wullur
Sinta Wullur is actief op verschillende muzikale terreinen. Haar eerste muzikale studie was klassiek piano aan het Sweelinck Conservatorium bij Willem Brons. Na haar pianoexamen, studeerde ze tegelijkertijd compositie en gamelan. Zij begon haar compositiestudie bij Ton de Leeuw aan het Sweelinck Conservatorium  en vervolgde het in 1988 aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag  bij Theo Loevendie en Louis Andriessen. Op beide conservatoria werkte ze ook in de electronische studio, o.a. o.l.v. Gilius van Bergeijk en Jan Boerman. In 1991 deed zij haar eindexamen. Enkele maanden per jaar studeerde ze gamelan en zang in Indonesië; op Java , Bali. Het resulteerde in de oprichting van verschillende gamelangroepen / stichtingen zoals "Tirta", "Irama" en "Multifoon". Voor Multifoon heeft ze de chromatische gamelan in leven geroepen.

Haar composities waren uitgevoerd door diverse Nederlandse orkesten/ ensembles en solisten en werden uitgevoerd op de gangbare Nederlandse podia voor nieuwe muziek en uitgezonden op de radio in en buiten Nederland.  In het buitenland zijn uitvoeringen geweest ,  o.a. in Indonesië op het Internationaal Gamelan Festival, New York, Toronto, Berlijn , Freiburg, Kyoto en Wellington.
Haar werken zijn op CD’s van Ensemble Gending, Eleonore Pameijer en Ensemble Multifoon te vinden. In november 2003 werd het festival  rond haar werk "Gamelan Movements & Voice Expeditions" gepresenteerd door stichting Vrouw en Muziek en Muziekcentrum de IJsbreker.